Herken je dit: collega’s die eigenlijk hetzelfde doel nastreven en dan zo langs elkaar heen communiceren? Met als gevolg dat ze niet meer met elkaar communiceren en wel met andere collega’s ‘erover’ praten. De sfeer naar een nulpunt daalt. Gedoe ontstaat over zaken als de prullenbak en de radio?
Dit gaat een tijdje goed totdat NU acuut de coachvraag gesteld wordt. Dat gebeurde afgelopen week.
In dit geval ging het om twee collega’s waarbij de taakinhoud voor beiden duidelijk was en waarvan ze beiden vonden dat het daar niet om ging.  Toch waren ze het punt ‘welles-nietes’ op de conflictladder voorbij gevlogen en was het vertrouwen in elkaar verdwenen. Het keerpunt in het proces.
Nadat ik met een ieder afzonderlijk een gesprek had gehad, begeleidde ik het gesprek met hen samen. Â Ondanks dat ze dit erg spannend vonden, wilden ze dit gesprek beiden wel aan, want zo ging het niet langer.
In deze uitdaging gaf ik ze nog wat uitgangspunten mee:
- De ‘waarom vraag’ stel je niet.
- Spreek over de situatie vanuit de ik-vorm.
- Spreek over gedrag, wat je hoorde, wat je zag en wat het met jou deed: concreet en specifiek.
- Vraag jezelf eens af welke positieve intentie achter het gedrag van de ander zou zitten.
Het resultaat:
Ze ontdekten dat iedere situatie door de ander niet op dezelfde manier gehoord, gezien en beleefd is als hoe hun eigen intentie was. Als bijvoorbeeld ‘groen’ was gezegd, had de ander ‘blauw’ gehoord.  Door dit te bespreken en vragen te stellen, leerden van zichzelf en van elkaar. Dat wat ze over de ander dachten, hoorden ze terug dat ze dat zelf deden.
Ze ontdekten dat ze niet moeten invullen voor de ander (NIVEA thuis laten). Dat ze elkaar in het moment een vraag kunnen stellen. En hoe ze tijd maken om dagelijks en wekelijks hieraan te werken. Ook kwamen ze erachter dat ze beiden hetzelfde willen bereiken voor hun klant, alleen dat de weg er naar toe anders verloopt. En zo kregen ze ideeën hoe ze wél samen kunnen werken.
Wacht niet tot het acuut wordt en het vertrouwen weg is. Toon leiderschap om te reflecteren op je eigen gedrag en communicatie. Een coach houdt je de spiegel voor zodat je zelf de eerste stappen kan nemen.