Introvert of onzeker; herken het verschil als leidinggevende

Stel, je bent een leidinggevende. Misschien wat meer uitgesproken of extravert van aard is. Je vindt het fijn als er een hoge energie in het team is, iedereen zich durft te uiten het team lekker vooruit gaat.

En dan heb je in je team ook mensen hebt die rustiger zijn, zich minder laten horen. Op welke manier kijk je daar dan naar? Zie je ze als stil, verlegen, onzeker? Hoe maak je het onderscheid tussen onzekerheid en een meer introvert karakter? Het verschil kunnen zien en herkennen is dan essentieel voor effectief leiderschap. Want van daaruit weet je hoe je hiermee om kan gaan. 

Het gedrag zie je. Hoe dit gedrag wordt aangestuurd, dat heb je te onderzoeken. Oprechte nieuwsgierigheid zonder oordeel, wordt van je gevraagd.

En wat doe jij als leidinggevende om de rustige, introverte of bescheiden teamleden effectief te ondersteunen en hun bijdragen te maximaliseren. Lees snel verder.

Gedragskenmerken

Introverte mensen kiezen er vaak bewust voor om stil te zijn, vooral in grote groepen. Ze geven de voorkeur aan luisteren boven spreken en spreken meestal wanneer ze denken dat ze iets waardevols toe te voegen hebben.

Ze voelen zich vaak energiek door alleen te zijn of in kleine, vertrouwde groepen. Sociale interacties, vooral met grote groepen of onbekenden, kunnen hen snel uitputten. Je herkent dat ze in een vertrouwde groep of kleinere setting wel sneller zichzelf laten horen en zien.

Ze kunnen zich diep concentreren op taken en projecten, vooral wanneer ze alleen kunnen werken.

Of iemand onzeker is, herken je dan aarzeling en twijfel bij het geven van hun mening. Niet vanwege een voorkeur voor stilte, maar vanwege angst voor afwijzing of het idee dat hun bijdragen niet waardevol zijn. Wegkijken of zeggen dat ze niet echt een mening hebben.

Ook aan meer reactief gedrag of defensief zijn. En ze kunnen overgevoelig reageren op kritiek of feedback. Ze zoeken meer naar bevestiging van hun werk.

Communicatiestijlen

Introverten spreken misschien niet vaak, maar wanneer ze dat doen, is het meestal goed doordacht en gericht. Ze hebben een voorkeur voor schriftelijke communicatie: Ze zijn vaak comfortabeler in het uiten van zichzelf in geschreven vorm, waar ze tijd hebben om hun gedachten te formuleren.

Onzekere personen gebruiken verontschuldigend taalgebruik of twijfeltaal: “misschien”, “ik weet het niet zeker, maar…”

Je hoort een meer onzekere toon, stopwoordjes, snelle spraak of juist heel zachtjes.

Reactie op Stress en Uitdagingen

Wanneer introverte mensen met een nieuwe uitdaging of verandering te maken krijgen of stress  ervaren, kunnen ze zich terugtrekken om alleen te zijn. Dit helpt om hun gedachten en energie te herstellen. En dan komen ze terug met hun visie, mening, oplossing.

Onzekere medewerkers kunnen overdreven angstig of gestrest raken door nieuwe uitdagingen of veranderingen, bezorgd over de mogelijkheid van falen. Die trekken zich dan ook terug en kunnen gaan piekeren.

Hoe leidinggevenden kunnen ondersteunen

Om effectief te zijn in het ondersteunen van zowel introverte als onzekere medewerkers, moeten leidinggevenden:

  • Observatie: Besteed tijd aan het observeren van het gedrag van medewerkers in verschillende situaties.
  • Open communicatie: Creëer een veilige omgeving waar medewerkers hun gevoelens en zorgen kunnen uiten. Koppel het aan wat iemand wel of niet doet. Blijf weg bij hoe iemand ‘is’.
  • Persoonlijke benadering: Pas de ondersteuning en interacties aan op basis van de unieke behoeften en persoonlijkheden van elk teamlid.

6 praktische tips

Tot slot zes praktische tips die je als leidinggevende kunt inzetten om de rustige, introverte of bescheiden teamleden effectief te ondersteunen en hun bijdragen zo effectief mogelijk te maken

  1. Bied verschillende communicatiekanalen aan: Naast groepsvergaderingen, waar introverte of bescheiden mensen zich soms overweldigd kunnen voelen, bied ook alternatieven zoals e-mail, chat, of één-op-één gesprekken aan. Dit geeft hen de mogelijkheid om op hun eigen voorkeursterrein en tempo te communiceren.
  2. Geef voorbereidingstijd: Stuur agenda’s en belangrijke discussiepunten ruim voor vergaderingen uit. Dit geeft iedereen, vooral de introverte teamleden, tijd om hun gedachten te ordenen en zich comfortabel te voelen bij het presenteren van hun ideeën tijdens de bijeenkomst.
  3. Creëer een inclusieve vergadercultuur: Moedig een cultuur aan waarbij elke stem gehoord wordt. Gebruik technieken zoals een rondje waarbij iedereen om beurten spreekt, of stel specifieke vragen aan degenen die tijdens vergaderingen minder geneigd zijn om uit zichzelf te spreken.
  4. Waardeer en erken bijdragen: Laat zien dat je de input en inspanningen van alle teamleden waardeert, ongeacht hoe vocaal ze zijn. Publieke erkenning kan motiverend werken, maar vergeet ook niet de persoonlijke waardering voor degenen die de voorkeur geven aan minder openbare complimenten.
  5. Plan rustmomenten in: Respecteer de behoefte van introverte teamleden aan tijd alleen. Bied flexibiliteit in werkuren en de mogelijkheid om zich terug te trekken wanneer nodig, zoals stille zones of de mogelijkheid om thuis te werken.
  6. Geef ruimte voor zelfstandig werk: Maak gebruik van de sterke kanten van introverte medewerkers door ze projecten of taken te geven waarbij ze zelfstandig kunnen werken. Dit stimuleert hun creativiteit en productiviteit zonder dat ze zich voortdurend in een sociale of groepsdynamiek bevinden.

Door de voorgaande informatie goed te implementeren,  kun je een werkomgeving creëren waarin alle persoonlijkheden kunnen bloeien en waarbij de unieke bijdragen van elk teamlid optimaal worden benut. Succes!

Meer weten?

Wil jij werken aan concreet krijgen van je eigen kwaliteiten, je vertrouwen vergroten, weten wat je wilt in je loopbaan of werken aan persoonlijk leiderschap? Maak een afspraak voor en gratis sessie. Kijk snel op deze pagina voor meer info.

Over de auteur

Elly Smits  -  Coach & Trainer

{"email":"Email address invalid","url":"Website address invalid","required":"Required field missing"}
>